Morten Hanche er jagerflypilot. Tidligere har han flydd ved 338 skvadronen ved Ørland flystasjon. Nå jobber han ved Luke Airforce Base i USA. Der jobber han som instruktør og jagerflypilot med Norges nye kampfly F-35.
Debatten rundt dette flyet og hvor bra det egentlig er, har i lengre tid pågått i medier og meningene er mange. Per dags dato har Morten Hanche selv flydd flere hundre timer i det nye flyet og gjort seg opp noen meninger basert på førstehånds erfaringer med F-35. Dette er noen av de:
”Jeg leser at velmenende kritikere fortsatt tror F-35 er ”tannløst” i møte med andre kampfly. Det synes ikke jeg. La meg krydre debatten med et par ferske egenopplevde erfaringer fra F-35 i luftkamp. Jeg var så heldig å få prøve meg mot F-18 for et par uker siden, der begge fly brukte alle systemer ”full up”, og begge fly brukte AMRAAM-missilet som våpen. F-18 hadde kun med seg én utvendig bensintank, noe som må kunne sies å være en meningsløs ”nyttelast” i krig. Vi hadde forhåndsplanlagt at uansett hva som skjedde på avstand, så skulle vi ende opp i en visuell kamp. Det var smart å avtale det, for før vi var på visuell avstand av hverandre var F-18 skutt ned tre ganger (jeg sparte ett missil til senere). Til slutt hadde jeg sneket meg helt inn til motstanderen, som fortsatt ikke visste hvor jeg var. Etter å ha ligget en god stund noen få tusen fot rett bak min motstander, med neste missil klart, og ”dogfighten” enda ikke hadde begynt (fordi han hadde enda ikke oppdaget meg), måtte jeg høflig be han om å se bak seg på høyre side. Da ”begynte” kampen (og det fjerde simulerte missilet smalt inn i ”baby-hornet´n”). Jeg har også hatt gleden av å fly mot helt nedstrippede (”clean”) F-16C, med PW229 motor (kraftigere motor enn våre norske F-16 har). Det er selvfølgelig galskap å fly i krig uten våpenlast, men la gå. Det ga jo oss øvelse i å sloss mot det som vil tilsvare en enda mer kapabel flymaskin enn F-16. De F-16 jeg møtte denne gangen var med andre ord en skarpere motstander enn hva som ble referert i artikkelen i Scientific American.
Resultatet var utrolig positivt, synes jeg. Jeg var spesielt fornøyd med oppsettene hvor vi begynne fra et nøytralt utgangspunkt, men hvor F-35 lot meg true F-16 effektivt til en defensiv posisjon.