F-35-opplæringen av norske flygere og teknikerne er i full gang på Luke Air Force Base i Arizona. – Vi er i rute, sier Martin «Tintin» Tesli. Neste høst ankommer de første flyene Norge.
Det er 43 varmegrader, og den brennhete ørkensola steiker over flightline. På vei mot rekkene av splitter nye F-35 går fire taktfaste norske flygere, klare for nok et treningsoppdrag på Luke Air Force Base i Arizona. En av dem er oberstløytnant Martin «Tintin» Tesli som tidligere var pilot vedd 338 skvadronen på Ørland. Han har vært Norges øverste nasjonale representant ved basen siden starten i fjor sommer og har over 80 timer bak spakene i F-35.
– Vi er i rute og er godt i gang med utdanningen av instruktører. På det operative går ting veldig bra. Vi er fullintegrerte på flere områder, og vi får være med og påvirke, sier Tesli.
Piloter på løpende bånd
Fire norske fly er allerede på plass ved basens 62. skvadron, og tre nye kommer innen neste sommer. Overføringen av norske flygere fra F-16 til F-35 går også etter planen. I vår startet det første fullverdige overføringskurset, med flere norske flygere i kullet. Førstemann ble sjekket ut og klarert for F-35 i august, og neste overføringskurs er allerede i gang.
I sommer fikk også USA sin første kampklare F-35-skvadron. Flere av flygere der har blitt instruert av Tesli og de andre norske instruktørene ved Luke. Det norske forsvaret er altså ikke langt bak det amerikanske.
– Vi er helt klart med i prosessene, og vi er blitt mer jevnbyrdige med amerikanerne. De ser at vi også kan en del, sier Tesli.
Teknikere i gang
På teknikersiden er Norge fremdeles i startgropa, men de første norske teknikerne startet sitt overføringskurs til F-35 ved Eglin i Florida nå i sommer. I oktober kommer de til Luke for å ta fatt på den praktiske delen av kurset.
På teknikersiden er Norge fremdeles i startgropa, men de første norske teknikerne startet sitt overføringskurs til F-35 ved Eglin i Florida nå i sommer. I oktober kommer de til Luke for å ta fatt på den praktiske delen av kurset. Med tanke på hvor vi var for et år siden, opererer vi nå maskinen fullt ut. Vi skal fortsette å bygge opp avdelingen her og fortsette å utdanne folk til Ørland. I tillegg skal vi høste nye erfaringer her på Luke, sier Tesli.
Den norske avdelingen når sin fulle størrelse med personell og fly neste sommer.
Veien mot Ørland
Kollega Morten «Dolby» Hanche, som tidligere har hatt arbeidssted Ørland, har også tilbrakt det siste året i Arizona. Neste sommer reiser han til Ørland for å lede den operative testingen og evalueringen (OT&E) av de første flyene. Overgangen fra glohett ørkenklima til røft norsk vintervær blir stor.
– Derfor skal vi ta ting rolig og forsiktig. Vi må rett og slett lære oss å fly i Norge, sier Hanche.
Både han og Tesli blir bare mer og mer overbeviste om at F-35 er det rette flyet for Norge.
– Allerede nå imponerer den oss. F-35 har egenskaper og sensorer som vi aldri har hatt med F-16, sier Hanche.